Την Τετάρτη 15 Μαΐου 2025 και ώρα 7.30′ μ.μ. πραγματοποιούνται τα Εγκαίνια έκθεσης ζωγραφικής του Νίκου Ανδρικόπουλου με τίτλο “”Μήλο και χαμόγελο”.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο Παναιτώλιο και τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Ν. Ιωνίας.
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη:
Ανάμεσα από τα πινέλα και τα υλικά μου, στα χρώματα για το επόμενο έργο μου που ολοκληρώνεται οσονούπω, αναφορικά με την σε ανάπτυξη δουλειά μου, αποτυπώνω τις σκέψεις μου λίγο στο χαρτί γραφής κι ύστερα στον υπολογιστή.
Εδώ και κάποια χρόνια τώρα, που θυμώνω, λυπάμαι και οργίζομαι βλέποντας ή ακούγοντας τις ειδήσεις των βίαιων αντρικών συμπεριφορών, με σεξιστικά αλλά όχι μόνο κίνητρα, απέναντι σε αδύναμα πλάσματα, γυναίκες, παιδιά ή ζώα, δεν βρήκα άλλο τρόπο να αντιδράσω και να εκφραστώ πέρα από τη ζωγραφική. Η έμφυλη βία, η βία κατά των γυναικών και η γυναικοκτονία, η βία απέναντι στα παιδιά και τα ζώα, η παιδοκτονία και ζωοκτονία είναι πια λέξεις της καθημερινότητας. Αν από αγανάκτηση για όλα αυτά φώναζα στους δρόμους, πέρα από την γραφικότητα της πράξης μου, θα έχανα το δίκιο του θυμού και της διαμαρτυρίας μου. Έτσι, ο πιο φυσικός και οικείος «φωναχτός» τρόπος σε μένα, είναι η γλώσσα που γνωρίζω και αγαπώ. Η γλώσσα της ζωγραφικής. Εργάστηκα ριζικά αντίθετα προς τον γνωστό στους περισσότερούς σας τρόπο του εικαστικού μου έργου, που είναι η εικονογράφηση βιβλίων για παιδιά. Στην παρούσα δουλειά μου, εκφράστηκα με τρόπο που προσομοιάζει με αυτόν των θυτών των πιο πάνω βίαιων πράξεων. Δηλαδή με βίαιες πινελιές, παλέτα δυνατών χρωματικών αντιθέσεων και βίαιη ανατομική παραμόρφωση στις φιγούρες . Με πολλή και, έντονη συμβολική χρήση διαφόρων αποχρώσεων και τόνων των θερμών κόκκινων, που αντιπαρατίθενται των όμορων τους ψυχρών μπλε, δίνοντας μια δραματικότητα και τραγικότητα στη θέαση των έργων.
Και αυτό, αντιλαμβανόμενος το συναίσθημα στη θέαση αυτής της δουλειάς. Ο στόχος μου έτσι κι αλλιώς είναι να θυμώσω, να αγανακτήσω αλλά και να «επαναστατήσω» τον θεατή της, κάνοντάς τον να φωνάξει: ΩΣ ΕΔΩ! ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ!
Και τέλος κάνοντας τον θεατή, να συνομιλεί με το έργο, να οικειοποιείται το ειρωνικό χαμόγελο των εικονιζόμενων θυμάτων. Τότε ίσως λυτρωθεί.
Ο τίτλος της έκθεσης «μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή», Έχει την εξής ερμηνεία.
Το μήλο συμβολίζει το σεξισμό, τον πειρασμό, ίσως και το άλλοθι της πράξης. Το χαμόγελο την ειρωνική στάση που λέει: «Ε, και; με έδειρες, με βασάνισες, με βίασες, με σκότωσες. Εγώ όμως είμαι ακόμα εδώ. Πλανώμαι στη θετική σκέψη των ανθρώπων. Ενώ εσύ είσαι στο αρνητικό θυμικό τους». Το χαμόγελο είναι η λύτρωση. Ταυτόχρονα προσπαθώ με το χαμόγελο και τα χρώματα, να κάνω τον θεατή τους να αγαπήσει, να συμπονέσει, να συμπαρασταθεί να περιθάλψει, να το κάνει οικείο του και γιατί όχι, να ταυτιστεί με το θύμα. Άλλωστε η απεικόνιση της βιαιότητας στα έργα μου δεν είναι τίποτα άλλο από την καταγραφή του αποτελέσματος της βιαιότητας των θυτών επάνω στα θύματά τους.
Από την άλλη, υπάρχει επιρροή από μεγάλους ζωγράφους και αναφορά σ’ αυτούς. Αφού υπάρχει το μήλο του Rene Magritte όπως υπάρχει και η βιαιότητα του Francis Bakon. Επειδή όμως τα πιθανά μοντέλα μου, θα ήταν του στενού περιβάλλοντός μου, δεν ήθελα επ’ ουδενί και με κανέναν τρόπο να τα πληγώσω. Γι’ αυτό αποφάσισα, εκτός από τις αυτοπροσωπογραφίες μου που μπορώ να τις μεταχειριστώ όπως θέλω, να δουλέψω τελικά χωρίς μοντέλα. Επίσης με την δουλειά μου των δυόμισι τελευταίων χρόνων, που είναι το «Μήλο & χαμόγελο», πρόσθεσα και μία προηγούμενη, που με κάποιον τρόπο, είχε προμηνήσει την επερχόμενη κραυγή μου. Είναι το «πράσινο στο κόκκινο», με τη βίαιη χρωματική αντίθεση, βασικό κόκκινο απέναντι στο αντίθετο συμπληρωματικό πράσινο, και τα πρόσωπα που κραυγάζουν είτε τρομάζουν, μαζί με τις χοντρές παρηκμασμένες αλύτρωτες πόρνες με τα πράσινα μήλα, τις ειρωνικές και παιγνιώδεις ανδρικές στενόμακρες όρθιες φιγούρες, τον γυμνό οριζόντιο άνδρα με το πους-απ, τον καρδινάλιο, την ανθρώπινη λιβελούλα και τέλος την κυματοειδή γυναίκα και τον φοβισμένο γυμνό άνδρα. Μεσολαβούντων των δύο ενοτήτων «πράσινο στο κόκκινο» και «μήλο & χαμόγελο» έρχεται η καραντίνα του covid-19, οπότε δημιουργώ ένα και μοναδικό έργο αφιερωμένο σ’ αυτήν, το «υπέρ-κόπωσις» το 2020 και ύστερα το « απορίας χαμόγελο» το 2021. Οπότε, ερήμην μου η μία ενότητα έδινε σκυτάλη συνέχειας στην επόμενη.
Παρακαλώ, προσκαλώ και προκαλώ λοιπόν, να περιηγηθείτε και να συνομιλήστε με τα έργα αυτά.
Νικόλας Ανδρικόπουλος.